Hyppigt stillede spørgsmål om patientmedicinering

Woman looking sternly to the side

Hvordan kan jeg kontakte Teva med spørgsmål om min medicin?

  • Du kan få hjælp til forespørgsler om tilgængeligheden af vores produkter ved at kontakte os på tlf. 4498 5511 eller e-mail info@tevapharm.dk
  • Vores Medicinske Information kan hjælpe med visse forespørgsler om din medicin, for eksempel dens udseende, ingredienser, hvordan den virker, eller give dig en kopi af indlægssedlen. Indlægssedler kan også downloades fra www.indlaegsseddel.dk. Bemærk, at Medicinsk Information kan ikke yde medicinsk rådgivning. De kan kontaktes på tlf. 4498 5511 – tast 1 eller via e-mail info@tevapharm.dk
  • Du kan også sende en almindelig forespørgsel via vores hjemmeside - klik på 'Kontakt os', og udfyld den korte formular
  • Hvis dit spørgsmål vedrører en formodet bivirkning, bedes du kontakte Medicinsk Information på tlf. 4498 5511 – tast 1.

Hvorfor kan jeg ikke få jeres Teva-lægemiddel på mit apotek?

Vores produkter er tilgængelige via medicinal grossister, og landets apotekere bestiller direkte hos dem.

Vi har ikke adgang til informationer om hvilke apoteker i et bestemt område, der lagerfører Tevas lægemidler.

Vi leverer ikke medicin direkte til patienterne, og vi sælger ikke vores lægemidler og øvrige produkter online.

Hvad gør jeg, hvis jeg oplever bivirkning(er) som følge af indtagning af min medicin?

Hvis du tror, du har haft en bivirkning eller en uventet reaktion ved at indtage en medicin, herunder håndkøbsmedicin eller medicinsk udstyr, anbefaler vi, at du kontakter din læge eller dit apoteket så hurtigt som muligt.

For at gøre det muligt kontinuerligt at overvåge sikkerheden for vores produkter kan du rapportere din bivirkning til os ved at ringe til Medicinsk Information på tlf. 4498 5511 – tast 1.

Jeg har mistet indlægssedlen på min medicin, hvor kan jeg få en anden?

Alle Tevas indlægssedler er tilgængelige i PDF-format på www.indlaegsseddel.dk. Skriv navnet på din medicin i søgelinjen, og der vises en liste over lægemidler, der matcher det navn. Du kan åbne det PDF-dokument, der svarer til navn, styrke og form for den medicin, du søger efter.

Hvis du har brug for yderligere hjælp, kan du kontakte vores Medicinske Information
på tlf.4498 5511 – tast 1 eller via e-mail info@tevapharm.dk.

Kan jeg bede om Teva-medicin på apoteket, når jeg har fået ordineret en generisk medicin?

Du kan anmode om en Teva-medicin fra din læge eller dit apotek. Det vil imidlertid være et skøn fra apotekets side eller eksisterende retningslinjer for ordinering at vælge den rette medicin til dit særlige sundhedsmæssige behov. Du bør altid følge rådgivningen fra en sundhedsmedarbejder.

Jeg er bekymret for, om min receptmedicin kan interagere med anden receptpligtig medicin, naturlægemiddel eller kosttilskud, som jeg tager: Hvordan finder jeg ud af, om det er sikkert at fortsætte med at tage dem?

Der kan være oplysninger i din indlægsseddel om din receptpligtige medicin, der vil fortælle dig, hvad du kan og ikke kan tage sammen med din medicin. Hvis du stadig er usikker, anbefaler vi, at du taler med den læge, der ordinerede medicinen, eller apoteket.

Jeg har svært ved at sluge mine tabletter/kapsler. Kan jeg knuse mine tabletter eller åbne mine kapsler og drysse dem på mad/drikke?

Vi vil ikke anbefale at knuse tabletter eller åbne kapsler, medmindre indlægssedlen for din medicin, specifikt angiver, at du kan. Knusning af en tablet eller tømning af en kapsel kan ændre den måde, hvorpå din medicin virker og kan også påvirke sikkerheden og effektiviteten af medicinen. Hvis du har problemer med at synke din tabletter/kapsler, bør du drøfte dette med din læge eller dit apotek.

Min ven lider af det samme problem, som jeg gør, kan jeg give hende noget af min ekstra medicin?

Giv aldrig en anden person medicin, som er ordineret til dig. Det kan skade dem, selvom deres symptomer er de samme som dine. Vi vil også anbefale, at du returnerer eventuel uønsket medicin til dit lokale apotek, der på sikker vis vil bortskaffe medicinen for dig.

Hvordan skal jeg bortskaffe medicin, jeg ikke længere har brug for?

Bortskaf ikke medicin via spildevand eller husholdningsaffald. Disse forholdsregler vil hjælpe med at beskytte miljøet. Den sikreste måde at bortskaffe uønsket medicin på er at returnere den til dit lokale apotek eller andre lokale autoriserede steder.

Udløbsdatoen på min medicin siger "Må ikke anvendes efter Sept 2018". Hvad betyder dette?

Hvis din medicin angiver dette, bør den ikke anvendes efter den sidste dag i den angivne måned, i dette tilfælde 30. september 2018.

Hvad er forskellen mellem receptpligtig medicin og håndkøbsmedicin?

Receptpligtig medicin kan kun fås fra et apotek ved præsentation af en signeret gyldig recept fra din læge eller anden uddannet sundhedsmedarbejder.

Håndkøbsmedicin sælges uden en læges recept, og er ofte også under tilsyn af en farmaceut. Dog kan der være begrænsninger på den mængde, du kan købe, afhængigt af medicinen.

Jeg hørte, at der kan være et leveringsproblem med min medicin. Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan få min regelmæssige recept?

Check med dit apotek, før din næste recept er forfalden, eller kontakt Teva Danmark
på tlf.4498 5511 eller info@tevapharm.dk. Hvis der er et problem med at få din regelmæssige Teva-medicin, skal du derefter tale med din læge eller apoteket om en alternativ levering eller behandling.

Jeg forstår ikke instruktionerne om, hvordan jeg skal tage min medicin, hvad skal jeg gøre?

Hvis du ikke forstår, hvad der er blevet sagt, eller de skriftlige instruktioner på etiketten er uklare, så bed apoteket om at forklare dig det igen. Du kan endda bede dem om at skrive det ned til dig. Du skal ikke være bange for at spørge igen, da det er vigtigt for din sundhed at tage din medicin korrekt.

Hvad gør jeg, hvis jeg mener, at min medicin ikke fungerer ordentligt?

Hvis du tager en ny medicin, anbefaler vi, at du taler med din sundhedsmedarbejder (sygeplejerske, læge eller apotek) så hurtigt som muligt med hensyn til de forventede resultater ved ordinering af denne medicin.

Hvis du er på en regelmæssig medicin, og du mærker en ændring i dens effekt (du har oplevet en tilbagevenden af dine symptomer), anbefaler vi, at du taler med din læge om dine bekymringer så hurtigt som muligt.

Du bør også rapportere manglende virkning til os ved at kontakte Medicinsk Information på tlf. 4498 5511 – tast 1.

Hvor kan jeg finde jeres indlægssedler?

For Teva-produkter er vores indlægssedler tilgængelige til download via www.indlaegsseddel.dk. Hvis du stadig har problemer eller har spørgsmål om din medicin, bedes du kontakte os på tlf. 4498 5511 eller via e-mail info@tevapharm.dk.